חינוך

גל פישר
קידום דרכים אפקטיביות לשיפור למידת התלמידים

מעורבותה ארוכת השנים של יד הנדיב בתחום החינוך מבטאת את השאיפה לשפר את יכולתה של מערכת החינוך לקדם את איכות ההוראה והלמידה. אנו מסתמכים על גישות מבוססות ראיות המסתמכות על מחקר וידע מעשי מישראל ומן העולם. אנו מחויבים להערכה וביקורת עצמית מתמדת על מנת לשמור על רמת יישום גבוהה.

יד הנדיב פועלת כדי לשדרג את הפיתוח המקצועי של מורים בבתי הספר – לטייב את איכות ההוראה וכתוצאה לשפר את למידת התלמידים. מהלך 'השקפה' בשיתוף עם משרד החינוך, שם דגש על פיתוח מקצועי פנים בית ספרי בהובלת מורים ופועל כיום בכ- 600 בתי ספר ברחבי הארץ.

יד הנדיב משתפת פעולה עם משרד החינוך מאז שנת 2007 באבני ראשה - המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית. מלבד פיתוח מקצועי של מנהלים, אבני ראשה מתמקדת באיתור, בחירה והכשרה של מנהלים חדשים במטרה לפתח יכולות ניהול לשם שיפור ההוראה והלמידה.

הישגי העבר של הקרן בחינוך כוללים את הקמת הטלוויזיה החינוכית, האוניברסיטה הפתוחה והמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). בשנת 2011 סייעה יד הנדיב למטח בהקמת MindCET, חממה חדשנית לטכנולוגיה חינוכית.

יוזמות מרכזיות

אסטרטגיות הליבה ותחומי המיקוד העיקריים

אבני ראשה – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית

קידום מנהיגות בית ספרית לשיפור הוראה ולמידה
Avney Rosha - Israel Institute for School Leadership

יד הנדיב מתמקדת בתמיכה במנהלי בתי ספר, מתוך הנחה כי המנהלים העושים באופן שיטתי ומתמשך למען שיפור הלמידה, בידיהם הידע וההיכרות עם שיטות עבודה יעילות, הם אלה שמשפיעים על תרבות בתי הספר, על המורים ועל שיטות ההוראה, ולכן הם גם אלה שיכולים לשפר את הלמידה של התלמידים. ב-2007 הקימו יד הנדיב ומשרד החינוך את אבני ראשה – המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית.

אבני ראשה הוסמכה להציע הכשרה ופיתוח מקצועי למנהלי בתי הספר ברחבי הארץ – מכהנים וכאלה שטרם נכנסו לתפקיד – ולהציע להם הכשרה ופיתוח מקצועי. התכנית מתמקדת במנהיגות פדגוגית, בניית משאבי ידע יישומי, פיתוח שיטות למידה והכשרה מעשית, הכוונה בראשית הקריירה וכן שימוש יעיל ביידע ובניסיון בקבלת החלטות.

במשך יותר מעשור של פעילות, העניק מכון אבני ראשה הכשרה אינטנסיבית לכ-2,000 מנהלים חדשים ומכהנים (כמחצית מהמנהלים בישראל). הערכה שביצעה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ב-2012 הראתה כי 80% מהמנהלים רואים בשיפור ההוראה והלמידה את משימתם העיקרית (לעומת 5% בעת הקמת אבני ראשה). שיעור ההשתלבות בתפקידי ניהול של בוגרי תכניות ההכשרה הוכפל מ-25% ל-50% והוא עומד בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים.

יד הנדיב תומכת בפעילות אבני ראשה בקביעת סטנדרטים גבוהים ובשמירה עליהם, כאשר עיקר הדגש מושם בפיתוח ידע מעשי מוכח והטמעתו בכל תחומי הפעילות בבית הספר, ובסיוע למאמצי המכון לשמר מיקוד אסטרטגי ארוך-טווח. במסגרת האסטרטגיה הכוללת של יד הנדיב בתחום איכות ההוראה והלמידה, לאבני ראשה חלק מרכזי בקביעת סטנדרטים ברורים למנהלים ובמתן המענה המקצועי הנדרש לצורך השגתם.

אתר אבני ראשה 

חדשנות בחינוך

פיתוח ויישום רעיונות חדשניים ומבוססי טכנולוגיה לשיפור הוראה ולמידה
Innovation in Education MindCET

ליד הנדיב מסורת ארוכה של תמיכה ברעיונות חדשנים וביוזמות בתוך מערכת החינוך ועידוד השימוש בטכנולוגיה לפתרון אתגרים פדגוגיים. ראשיתה של המסורת בהשקת הטלוויזיה החינוכית בשנת 1966 ובהקמת המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) בשנת 1970. מטח הפכה לארגון המוביל בישראל בתכנון ובפיתוח של מוצרים טכנולוגיים לשירות מערכת החינוך. בשנת 2012 יסדה מטח ארגון-בת, MindCET , המרכז לחדשנות בטכנולוגיה וחינוך והוא זכה לתמיכה ביצירת  חממה שבה מורים ויזמים יוכלו לעבוד יחד ולעצב עזרי חינוך טכנולוגיים שיענו על צרכים מעשיים בחינוך.

יד הנדיב העניקה גיבוי ליוזמה שאפתנית להפוך את ההוראה למותאמת-אישית על ידי פיתוח של מערכת להוראה מותאמת-אישית שפיתחה CET. בניגוד לגישה הדוגלת בשיטת הוראה אחת לכול, הנוהגת ברוב בתי הספר, ההוראה המותאמת-אישית שואפת לפגוש את יכולותיו של התלמיד בתרגילים ובמטלות ההולמים לרמתו (המכונים מוצרי למידה), שואפת להעריך את היענותו של התלמיד בעזרת ניתוח ההתקדמות שלו, ומבקשת להשתמש ב 'big data' כדי לבנות סדרה של מוצרי למידה, פתרונות, הסברים, הדגמות ומשוב – כולם מותאמים לתלמיד המסוים. המטרה היא להגיע למספר גדול של תלמידים בכיתות שונות ובנושאי ליבה של תכנית הלימודים בתוך שבע שנים, ולשפר את הלימוד וההישגים של אותם תלמידים באופן מדיד, תוך התמקדות בתלמידים שהישגיהם אינם מספקים.

בתום שנתיים של פיתוח ושל תכניות הרצה במתמטיקה ובאוריינות של ילדי בית ספר יסודי, CET מצפה שהמערכת תהיה מוכנה לתפקד באופן מלא בשנת 2020. מעבר לרווח הישיר עבור התלמידים והמורים, יש ליידע הנצבר באופן שיטתי היכולת לספק מידע חיוני על הדרך שבה תלמידים לומדים ולהזין את הפיתוח המתמשך של חומרי למידה והפיתוח המקצועי של המורים.

לאתר המרכז לחדשנות בטכנולוגיה וחינוך

היזמה למחקר יישומי בחינוך

ידע מבוסס מחקר לקביעת מדיניות חינוכית
Applied Education Research

משאבים

משאבים

פרסומים ומדיה של יד הנדיב, חומרים שהופקו על ידי מקבלי המענקים של יד הנדיב, ופריטים נוספים שנמצאו שימושיים לעבודתנו

עוד משאבים ›

חינוך דיון תוכן מקיף

יד הנדיב
01/2013
אנגלית
יד הנדיב
01/2015
עברית
היזמה למחקר יישומי בחינוך
01/2016
אנגלית

עדכונים

עדכונים

02.2019

פרס רוטשילד לחינוך

פרס רוטשילד לחינוך מוקיר את פעילותם של מורים אשר לוקחים אחריות מעבר להצלחת תלמידיהם ותורמים להתמקצעות עמיתיהם. ב-18 במרץ 2019 יוענק הפרס למורים מובילים מצטיינים אשר נבחרו על ידי ועדה בראשות פרופ' בת-שבע אלון מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן. הזוכים בפרס לשנת תשע"ט הם:

גדי איתי – מורה למדעי הרוח, פילוסופיה ולוגיקה בפלך, תיכון תורני ניסויי לבנות, מייסד מגמת מדעי הרוח בתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות – יאסא, ומנחה קהילת מורים במהלך 'השקפה'. גדי מלווה את תוכנית רוח צעירה - תוכנית ארצית במדעי הרוח לתלמידי תיכון מצטיינים - מאז הקמתה.

אסתר מאיר-הורביץ – מורה לתנ"ך בקרית חינוך אורט בנימינה ומנחה עמיתים במסגרת מהלך 'השקפה'. כמו כן, אסתר היא ראש צוות פיתוח ומנחת מורים בתוכנית מעו"ף – ברנקו וייס, השמה דגש על העלאת הישגי תלמידים המתקשים בלימודים.

רבקה משגב – מורה למדעים וביולוגיה בביה"ס העל יסודי בקבוצת יבנה ומנחה ארצית לביולוגיה. רבקה מנחה ומשפיעה על כ-220 מורים לביולוגיה תוך שימת דגש על למידה ממוקדת תלמיד ופיתוח מיומנויות.

נור קוטינה – מחנכת, מורה ורכזת מתמטיקה, בבית ספר חליל אלסכאכיני ירושלים, חט"ב לבנות, ומורה מובילה במסגרת מהלך 'השקפה'. נור מתמקדת בהטמעה של כלים פדגוגיים חדשניים על מנת לטייב את ההוראה והלמידה, ותורמת רבות לשיפור תרבות העבודה בבית הספר.