הספרייה הלאומית החדשה

National Library - Architect's Illustration

המשכן החדש של הספרייה הלאומית של ישראל פתח את שעריו לציבור הרחב באוקטובר 2023. הפתיחה היוותה את שיא חזונו של הלורד רוטשילד בפרוייקט חידוש הספרייה הלאומית, אשר כלל תכנון, עיצוב ובנייה ונמשך כשלושה עשורים. 
המבנה האיקוני שתוכנן על ידי משרד האדריכלות השוויצרי 'הרצוג ודה מרון', משתרע על פני שטח של כ-46,000 מ"ר וכולל חדר קריאה ראשי המכיל 600 קוראים, מערכת רובוטית לשליפת ספרים, אודיטוריום, חללים לאירועים תרבותיים ופונקציות חינוכיות, ותערוכות קבועות ומתחלפות עם אוצרות נדירים ויקרים מאוספי הספרייה.
הספרייה הלאומית אחראית על איסוף, שימור והפצת מורשת וידע המשקפים את הפסיפס התרבותי, הגיאוגרפי וההיסטורי המגוון של ארץ ישראל, מדינת ישראל והעם היהודי. במשך שישה עשורים, החל משנת 1960, שכנה הספרייה בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים.
בשנת 1998, מינתה יד הנדיב בשיתוף עם האוניברסיטה העברית ומשרד החינוך וועדה בינלאומית להערכת מצב הספרייה אשר החליטה על חידוש הספרייה והעברתה למשכן החדש. מאז אותה החלטה עבדה יד הנדיב ללא לאות לקידום הפרויקט שמטרתו הייתה ליצור מוסד בעל חשיבות רבה בחיים התרבותיים והרוחניים של ישראלים ויהודים במדינת ישראל וברחבי העולם כולו.
חתימת אמנת הספרייה הלאומית במרץ 2011 נתנה ביטוי לחזון ולמטרות של הספרייה וסימנה את ההשקה הרשמית של פרויקט החידוש. האמנה קבעה כי "הדלתות הפיזיות והווירטואליות של הספרייה יהיו פתוחות לאנשים מכל העמים והדתות, כדי למשוך מספר הולך וגדל של משתמשים מהציבור הרחב ומהקהילה המחקרית בישראל ובעולם, ולשרת אותם בצורה המיטבית".
בהשקת חידוש הספרייה שנערכה בחודש מרץ 2011 ציין הלורד רוטשילד בנאומו כי "חידוש הספרייה הלאומית בתקופה זו של שינוי מספק הזדמנות יוצאת דופן להגדיר את האיזון בין המרחב הפיזי לווירטואלי ואת אופייה של הספרייה הלאומית המתחדשת."
אבן הפינה לבניין החדש הונחה ב-5 באפריל 2016 על אתר שהוקצה על ידי הממשלה בסמוך לשני המבנים המרכזיים שהוקמו אף הם בתמיכת יד הנדיב – הכנסת ובית המשפט העליון- והפכו לחלק בלתי נפרד מקו הרקיע של ירושלים. הקמת מבנים אלה משקפים את המחויבות של יד הנדיב להמשיך את המורשת הפילנתרופית של משפחת רוטשילד בישראל.
הבניין החדש מספק מתקנים המותאמים לפעילויות התרבותיות, החינוכיות והמחקריות של הספרייה, לצד פיתוח היכולות הדיגיטליות שלה שמרחיבות את השפעתה ללא תלות במיקומה הפיזי. יד הנדיב ממשיכה לעבוד יד ביד עם הספרייה הלאומית לקידום אסטרטגיה דיגיטלית ופלטפורמות המאפשרות גישה לאוספיה, מתוך מחוייבת למצויינות, חדשנות וגישה שווה לידע ולהזדמנויות.
על אף שהלורד רוטשילד לא זכה לבקר במשכנה החדש של הספרייה לאחר שנפתחה לציבור, בתו האנה רוטשילד, יו"ר הקרן, שיקפה בדבריה את חשיבותו של הפרוייקט: 'למעלה מ-140 שנה, הקרן של משפחתנו - יד הנדיב, קידמה חינוך, בריאות וצדק חברתי באמצעות התוכניות השונות והמבנים שהקימה הכוללים את הכנסת, בית המשפט העליון וכעת גם את הספרייה הלאומית החדשה. מתנה זו הוקמה לטובת כל אזרחי ישראל ואנו גאים מאוד בתוספת האיקונית הזו לקו הרקיע של ירושלים.'

בנייתה מחדש של הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית
01/2011
אנגלית
הספרייה הלאומית
06/2024
עברית
יד הנדיב
01/2016
אנגלית

מתרבות ידע לתרבות שיח

הספרייה הלאומית
01/2013
אנגלית
הספרייה הלאומית
01/2018
אנגלית
הספרייה הלאומית
01/2018
אנגלית